پشتیبانی و مشاوره: 57 10 55 38 - 051

آموزش عکاسی چهره با دوربین گوشی موبایل

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

فرقی نمی‌کند که یک عکس سلفی می‌گیرید، از کودکان خود در حال بازی عکاسی می‌کنید، در خیابان به عکاسی از غریبه‌ها می‌پردازید یا از دوستان و خانواده دعوت می‌کنید تا برای یک عکس پرتره حالت بگیرند؛ دوربین گوشی موبایل برای ثبت کردن احساسات و سرشت افراد ابزاری بسیار قدرتمند است. قطعا دوربین گوشی موبایل قوی‌ترین دوربین برای عکاسی چهره نیست، ولی نباید تصور کنید که امکان گرفتن پرتره‌هایی زیبا و با کیفیت با دوربین موبایل وجود ندارد. با رعایت کردن چند نکته‌ی فنی ساده، مواردی در زمینه‌ی ترکیب بندی و استفاده از لوازم جانبی مناسب مثل لنزهای باکیفیت، می‌توانید عکس‌های پرتره‌ی خود را بهبود ببخشید. با آموزش عکاسی پرتره با دوربین گوشی موبایل با ما همراه باشید تا برخی از این نکات را با هم مرور کنیم.

نورپردازی بسیار مهم است

یکی از انتقادهایی که به دوربین گوشی‌های موبایل وارد می‌شود این است که در غلبه بر شرایط نوری دشوار به اندازه‌ی دوربین‌های DSLR یا دوربین‌های بدون آیینه قدرتمند نیستند. برای مثال فلش دوربین‌های موبایل درست مانند فلش داخلی دوربین‌های عادی تقریبا بی‌مصرف است. نور این فلش‌ها بیش از حد مستقیم و خشن است و در اکثر مواقع دامنه‌ی پویا را بیش از حد بالا می‌برد. قرمز شدن چشم‌ها هم یکی از مشکلات شایع هنگام استفاده از این فلش‌ها است.

هر چند هم دوربین‌های مرسوم و هم دوربین گوشی‌های موبایل در زمینه‌ی عکاسی در نور کم پیشرفت بسیار خوبی داشته‌اند، ولی هنوز هم اگر تلاش کنید در نور ناکافی عکس پرتره بگیرید گوشی شما با مشکل مواجه خواهد شد. در نتیجه باید سعی کنید نور بیشتری به سوژه برسانید.

اگر روز است و در محیطی داخلی با دوربین گوشی موبایل عکاسی می‌کنید، احتمالا می‌توانید با دعوت کردن سوژه به نزدیکی یک پنجره به آسانی نور خوبی را برای عکاسی پرتره در اختیار داشته باشید. این کار کمک می‌کند از نور طبیعی بهره ببرید که به مراتب بهتر از نور فلش دوربین گوشی موبایل است. اگر نوری که از میان پنجره نفوذ می‌کند مستقیم یا بیش از حد شدید است، سعی کنید آن را با استفاده از پرده یا کرکره پراکنده یا کنترل کنید. اگر پنجره فاقد پرده یا پوشش است می‌توانید از یک تکه کاغذ سفید استفاده کنید. کاغذ سفید نور را به خوبی پراکنده می‌کند و برای حذف کردن سایه‌های خشن و ایجاد عکسی ملایم‌تر و نرم‌تر مناسب است.

اگر در فضای باز باشید گزینه‌های زیادی برای رسیدن به نور مناسب عکاسی پرتره در اختیار خواهید داشت. طبیعتا اگر روز باشد دوربین گوشی موبایل می‌تواند از نور بسیار زیادی بهره بگیرد. فقط فراموش نکنید که نور خورشید در میانه‌های روز بسیار تند و خشن است. در نتیجه باید به دنبال جایی در سایه بگردید تا سوژه در نور زیاد و خشن غوطه‌ور نباشد. همچنین اشتباه است اگر تصور کنید دوربین گوشی موبایل نمی‌تواند نور کافی برای ثبت کردن یک عکس پرتره در شب را از منابعی مانند چراغ‌های خیابان، نورافکن‌ها یا حتی چراغ جلوی خودروها جذب کند. به عکس بالا توجه کنید تا ببینید چگونه نور محیطی حاصل از چراغ‌های شهری نور کافی برای ثبت کردن یک تصویر مناسب را در اختیار دوربین گوشی موبایل قرار داده است.

بخوانید: اندازه صحیح چاپ عکس برای حفظ کیفیت و حذف نشدن عکس چیست ؟

تنظیم نوردهی

طبیعتا مهم‌ترین بخش یک عکس پرتره چهره‌ی سوژه است. بنا بر این لازم است هنگام عکاسی پرتره با دوربین گوشی موبایل، نوردهی را برای صورت سوژه تنظیم کنید. تقریبا دوربین تمام گوشی‌های هوشمند مدرن این امکان را به شما می‌دهد که با ضربه زدن روی صفحه‌نمایش در محلی که چهره‌ی سوژه قرار گرفته است این کار انجام دهید. اگر از اپلیکیشن‌های پیشرفته‌تر استفاده کنید حتی ممکن است کنترل بیشتری روی این کار داشته باشید. برای مثال برخی از اپلیکیشن‌های عکاسی اجازه می‌دهند نورسنجی را بر اساس یک نقطه انجام دهید و فوکوس را روی نقطه‌ی دیگری تنظیم کنید.

معمولا وقتی از چهره‌ی سوژه نورسنجی کنید به عکسی با نوردهی مناسب خواهید رسید. حتی اگر نوردهی عکس بی‌نقص هم نباشد، ویرایش عکس و انجام تغییرات ظریف بسیار آسان‌تر خواهد بود. تفاوتی هم نمی‌کند که ویرایش را با استفاده از اپلیکیشن‌های ویرایش عکس روی گوشی موبایل انجام می‌دهید یا عکس را به کامپیوتر منتقل می‌کنید تا با دقت بیشتری آن را ویرایش کنید. اگر به هر دلیلی متوجه شدید که رسیدن به نوردهی صحیح برای چهره‌ی سوژه ممکن نیست، بهتر است خطا را به سمت نوردهی کم (underexpose) متمایل کنید. در این حالت بازسازی کردن تنالیته و رنگ طبیعی پوست با ویرایش، آسان‌تر از زمانی است که این بخش‌ها بیش از حد نوردهی شده باشند.

پس‌زمینه را فراموش نکنید

درست است که در عکاسی پرتره سوژه ستاره‌ی تصویر است، ولی پس‌زمینه هم نقش مهمی در میزان موفقیت کلی عکس بازی می‌کند. اغلب پرتره‌ها زمانی بیشتر اثرگذار خواهند بود که پس‌زمینه‌ای ساده داشته باشند. چرا؟ به این دلیل که چیز زیادی برای منحرف کردن توجه بیننده از سوژه وجود نخواهد داشت. به زبان ساده، هر قدر هم که سوژه‌ی شما جذاب و گیرا باشد، باز هم یک پس‌زمینه‌ی ساده می‌تواند به حفظ تمرکز مخاطب روی آن کمک کند.

پس‌زمینه‌های ساده شکل‌های گوناگونی دارند. در عکاسی سنتی استفاده از دیافراگم باز برای کاهش دادن عمق میدان یکی از ترفندهایی است که کمک می‌کند پس‌زمینه را با یک بوکه‌ی زیبا پر کنید. انجام این کار با دوربین گوشی موبایل به دلیل ابعاد کوچک سنسور و لنز ممکن نیست. البته برخی از گوشی‌ها مانند آیفون X، هواوی Mate 10 Pro یا گلکسی نوت ۸ از دوربین دوتایی و محاسبات ریاضی برای شبیه‌سازی تاثیر عمق میدان کم و ایجاد افکتی شبیه بوکه استفاده می‌کنند.

راه حل جایگزینی که می‌توانید استفاده کنید این است که سوژه را واقعا در برابر یک پس‌زمینه‌ی ساده قرار دهید. دیواری با یک رنگ ملایم می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. قرار دادن سوژه در برابر پرده یا هر پارچه‌ی ساده‌ی دیگری هم خوب است. حتی می‌توانید به سوژه نزدیک‌تر شوید تا میزان کمتری از فضای پس‌زمینه در عکس دیده شود. همچنین بد نیست عکاسی از زوایای غیر معمول را هم بیازمایید. مانند عکس بالا که از زاویه‌ای کاملا رو به پایین گرفته شده است.

استفاده از لنز مناسب

یکی از مهم‌ترین ایرادهایی که به عکاسی پرتره با دوربین گوشی موبایل گرفته می‌شود این است که تقریبا در تمام آن‌ها از لنزهای وایدی استفاده شده که برای گرفتن عکس‌های پرتره‌ی دلچسب چندان مناسب نیست. البته استثناهایی مانند آیفون ۷ پلاس هم وجود دارند که علاوه بر لنز واید به یک لنز با زاویه دید بسته‌تر هم مجهز شده‌اند. لنز دوم آیفون ۷ پلاس زاویه دیدی معادل یک لنز ۵۶ میلی‌متر روی دوربین فول فریم دارد که کاملا برای عکاسی پرتره مناسب است. برای سایر گوشی‌های موبایل می‌توانید از لنزهای مخصوص دوربین گوشی موبایل استفاده کنید. لنزهایی مخصوص عکاسی پرتره با دوربین موبایل ساخته شده که انواع با کیفیت آن‌ها می‌تواند به ثبت عکس‌های پرتره‌ی زیبا و شارپ با دوربین گوشی موبایل کمک کند.

کلام آخر؛ عکاسی پرتره با دوربین گوشی موبایل

گاهی اوقات شانس ثبت کردن یک عکس پرتره‌ی زیبا زمانی در برابر شما قرار می‌گیرد که تنها گوشی موبایل را همراه خود دارید. در این شرایط اگر نکات و ترفندهایی را که در این مقاله بیان کردیم دنبال کنید، شانس بیشتری برای گرفتن یک عکس پرتره‌ی ارزشمند خواهید داشت. مراقب میزان روشنایی باشید تا مطمئن شوید سوژه به خوبی نوردهی شده است. از سوی دیگر نباید نور به قدری شدید باشد که سایه‌هایی خشن تولید کند. نورسنجی را روی چهره‌ی سوژه تنظیم کنید تا مطمئن باشید عکس به خوبی برای تنالیته‌ی پوست نوردهی خواهد شد. مراقب پس‌زمینه هم باشید تا مبادا در جلب توجه بیننده با سوژه‌ی اصلی رقابت کند. در نهایت بد نیست دوربین گوشی موبایل خود را به یک لنز پرتره‌ی با کیفیت هم مجهز کنید. باور کنید رعایت کردن همین چند نکته‌ی ساده می‌تواند تفاوت بسیار زیادی در عکس‌های پرتره‌ای ایجاد کند که با دوربین گوشی موبایل می‌گیرید.

منبع: Photography Talk[/vc_column_text][vc_empty_space height=”20″][/vc_column][vc_column][/vc_column][/vc_row]

فهرست مطالب
دیدگاهتان را بنویسید
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد

مشهد، امام رضا 56، شماره 12، واحد 10